عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مجلس با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده که دولت پیشنهاد کرده بود، مخالفت کرد. افزایش مالیات بر ارزش افزوده تورم روانی نیز خواهد داشت که موضوع بسیار مهمی است. اعتقاد ما در مجلس ر این است که باید از اعمال فشار مضاعف بر مردم به لحاظ اقتصادی و مالیاتی پرهیز کنیم

افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده اثرات تورمی برای کشور دارد

دولت در لایحه ی بودجه 1403 پیشنهاد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را مطرح کرد که توسط مجلس رد شد. به زعم بسیاری از کارشناسان، اقدام مجلس درست بود و افزایش مالیات بر ارزش افزوده اثرات تورمی و رکودی خواهد داشت.

یکی از نمایندگان مجلس در مخالفت با افزایش مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: ثبات قیمت‌ها نگاه مجلس است و قطعا هر افزایشی که انجام می‌شود، افزایشی را در بخش‌های مختلف جامعه در برخواهد داشت. اما اینکه تا ۱۰ درصد ارزش افزوده بیشتر شود، در جامعه نگرانی ایجاد خواهد کرد.

در نهایت بند (پ) ماده ۲۷ لایحه از برنامه حذف شد. طبق این بند، یک واحد درصد تا سقف ۱۰ درصد به عنوان مالیات سهم دولت اضافه می‌شد. قرار بود، منابع حاصل از این موضوع متناسب با شاخص جمعیت میان استان‌ها توزیع شود و صرف طرح های عمرانی استانی با اولویت طرح‌های نیمه تمام مدارس (احداث، تخریب، بازسازی و مقاوم سازی)، سلامت، آب و راه شود. منابع مذکور مازاد بر اعتبارات عمرانی بودجه های سنواتی است.

بسیاری از کارشناسان و مجلسی ها معتقدند، افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به منزله ی اعمال فشار اقتصادی بیشتر بر قشر ضعیف جامعه است. به زعم آنان، این اقدام به کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه متضرر شدن تولید می انجامد. به نظر می رسد، افزایش مالیات بر ارزش افزوده اثرات روانی تورمی نیز دارد که در شرایط فعلی مشکل ساز خواهد بود.

افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده  60 همت درآمدزایی برای دولت دارد

نظرات حسین گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس را در ادامه در خصوص افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده و اثرات آن بر اقتصاد کشور می خوانید.

گودرزی در خصوص پیشنهاد دولت در رابطه با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: بنده اعتقادم بر این است که این اقدام حدود 60 هزار میلیارد یا 60 همت درآمدزایی برای دولت دارد که در مقابل مبلغ کل بودجه رقم بالایی نیست اما اثرات منفی بر اقتصاد کشور دارد.

وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده جزو درآمدهای مستقیم و قابل تحقق محسوب می شوند و دولت ها تمایل زیادی به این نوع مالیات دارند. اما باید اثرات افزایش مالیات مستقیم را بر قدرت خرید مردم بسنجیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: دولت پیشنهاد افزایش یک درصد بر مالیات بر ارزش افزوده را در لایحه ی بودجه 1403 مطرح کرد، اما کمیسیون تلفیق آن را نپذیرفت.

گودرزی گفت: از نظر بنده، در شرایط فعلی اقتصادی کشور افزایش مالیات بر ارزش افزوده اقدام درستی نیست و به افزایش تورم منجر می شود. بهتر است دولت به روش های بهتری برای افزایش درآمدهایش دست بزند. به نحوی که بخش تولید و اقشار ضعیف و متوسط آسیب نبیند.

افزایش مالیات بر ارزش افزوده به کاهش قدرت خرید مردم منجر می شود

وی ادامه داد: افزایش مالیات بر ارزش افزوده به کاهش قدرت خرید مردم منجر می شود و مصرف کاهش می یابد. به این ترتیب، تولید نیز بر اثر کاهش مصرف متضرر خواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: اگر مالیات بر ارزش افزوده را افزایش دهیم، شاهد اثرات رکودی و تورمی بر اقتصاد خواهیم بود. با توجه به تمامی این مسائل، مجلس با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده که دولت پیشنهاد کرده بود، مخالفت کرد.

گودرزی گفت: افزایش مالیات بر ارزش افزوده تورم روانی نیز خواهد داشت که موضوع بسیار مهمی است. اعتقاد ما در مجلس بر این است که به هر ترتیب باید از اعمال فشار مضاعف بر مردم به لحاظ اقتصادی و مالیاتی پرهیز کنیم و ما مخالف افزایش مالیات بر ارزش افزوده هستیم و در برنامه هفتم توسعه نیز مخالفت کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.